Selasa, 3 September 2013

MEDICAL CARD KELUARGA DAN TAKAFUL HAYAT

Medical Card Keluarga Takaful adalah satu plan yang boleh disertai bersama takaful hayat. Namun ianya tidak diwajibkan jika anda tidak mahu.
Takaful hayat melindungi salah seorang antara ibu atau bapa yang mengetui plan ini (principle takaful policy holder), dan medical card keluarga takaful akan melindungi ibu+bapa+anak anak. Contoh seperti dibawah:
Seorang lelaki En. Ali menyertai plan Medical Card Keluarga Takaful + Takaful Hayat. En. Ali mempunyai seorang isteri + 4 anak anak. Maka, En. Ali akan dilindungi oleh plan medical card keluarga dan juga takaful hayat. Tetapi isteri beliau dan anak anak hanya akan dilindungi oleh plan medical card keluarga sahaja.
Ciri Ciri Plan Medical Card Keluarga Takaful + Takaful Hayat :
Terbahagi pada 2 bahagian:
1. Medical Card Keluarga Takaful
  •  Pada lelaki Muslim yang berpoligami, kesemua anak anak dari maximum 4 isteri dilindungi bawah plan medical card keluarga. Namun jumlah keseluruhan anak adalah 4 orang sahaja. Bagi mereka yang ada anak melebihi 4 maka opsyen lain ada, sila hubungi saya.
  •  Pada mereka yang telah mempunyai anak dari perkahwinan yang lepas, anak anak itu juga dilindungi walaupun anda mengambil medical card keluarga dengan pasangan baru.
  • Anak angkat yang sah dari segi undang undang juga dilindungi seperti anak sendiri dalam plan medical card keluarga.
Senarai Manfaat Yang Diberi Setiap Tahun Polisi Untuk Setiap Ahli Keluarga
  • Dua Pilihan Dengan Limit / Tanpa Limit Perlindungan - anda mampu memilih antara dua plan iaitu plan medical card keluarga dengan limit (minima RM200,000 setiap ahli keluarga) atau plan tanpa limit. Plan tanpa limit memberikan anda ketenangan hati kerana anda dijamin tidak akan kehabisan perlindungan tidak kira berapa banyak anda membuat tuntutan.
  • Perlindungan Menyeluruh - melindungi anda dari penyakit biasa seperti deman biasa, denggi dan etc. Melindungi anda dari penyakit kritikal seperti sakit jantung, kanser dan etc. Juga melindungi anda dari kemalangan jalan raya, ketika bersukan, membersih rumah dan etc.
  • Tidak Perlu Membeli Insuran Nyawa - kebanyakan skim kad medikal memerlukan anda menyertai skim insuran nyawa, namun kad medikal keluarga ini tidak mewajibkan anda menyertai apa apa skim insuran nyawa.
  • Kad Medikal Cashless - kad ini adalah plan cashless dimana anda tidak perlu bayar dahulu dan claim kemudian. Pihak insuran akan bayar terus padahospital.
  • Tiada Perkongsian Limit Perlindungan - dibawah plan keluarga, setiap ahli mempunyai limit masing masing. Contoh, plan minima kad medikal keluarga memberikan RM200,000 perlindungan setiap ahli keluarga. Jika terdapat 4 anak dan ibubapa, iaitu 6 orang semuanya, maka perlindungan keseluruhan adalah RM1,200,000.
  • Limit Jumlah Anak- kad medikal keluarga ini mempunyai limit jumlah anak seramai 4 orang.
  • Baby Baru - setiap anak anda yang lahir akan dilindungi oleh plan keluarga selepas satu bulan usianya tanpa bayaran lebih.
  • Pre & Post Hospitalization - anda juga boleh claim semula bil bil rawatan selama 60 hari sebelum dan 120 hari selepas dimasukan ke hospital. Rawatan sebelum dimasukan ke hospital dan rawatan sesulan selepas masuk hospital.
  • Rawatan Pesakit Luar - anda boleh claim semula bil bil rawatan pesakit luar di klinik dan hospital akibat kemalangan. Tidak perlu dimasukan ke hospital.
  • Hospital Bukan Panel - anda juga boleh claim semula bil hospital anda jika dirawat dihospital bukan panel.
  • 70 Panel Hospital - terdapat banyak panel hospital yang anda boleh gunakan. Contoh SJMC, PANTAI, ASSUNTA, SUNWAY, DARUL EHSAN, SELANGOR MEDICAL CENTER, TAWAKAL KL, AMPANG PUTERI, DAMANSARA SPECIALIST, GLENEAGLE HOSPITAL dan etc.
Bilik Penginapan 120 Hari SetahunYa
Bilik ICU 120 Hari SetahunYa
Bekalan & Perkhidmatan Hospital – ubat, plat besi, implant, dan sebagainyaYa
Yuran PembedahanYa
Yuran Bilik PembedahanYa
Yuran Pakar BiusYa
2 Lawatan Wad Oleh Doktor SehariYa
Manfaat 60 Hari Sebelum PenghospitalanYa
Manfaat 120 hari Selepas Penghospitalan (follow-up)Ya
Prosedur Pembedahan HarianYa
Rawatan Di Rumah (Home Nursing)Ya
Pemindahan OrganYa
Elaun Tunai Harian Jika Dirawat Di Hospital KerajaanYa
Manfaat Penjagaan Harian Untuk Penjaga Apabila Anak DiwadkanYa
Rawatan Kecemasan Pesakit Luar Akibat KemalanganYa
Rawatan Pergigian Akibat KemalanganYa
Manfaat Pemindahan KecemasanYa
Manfaat Dialisis Buah PinggangYa
Manfaat Rawatan Kanser Pesakit LuarYa

2. Takaful Hayat
  • Melindungi salah seorang ibu atau bapa yang mengetui plan ini (principle policy holder). Takaful hayat tidak melindungi ahli keluarga lain.
  • Takaful hayat membayar pampasan duit apabila principle policy holder meninggal dunia atau mengalami kecacatan kekal dan menyeluruh.
  • Takaful hayat ini juga mempunyai ciri ciri simpanan dalam bentuk unit trust yang berkonsepkan 100% syariah. Anda boleh mengeluarkan sebahagian dari simpanan ini pada bila bila masa.
  • Anda juga boleh menambah perlindungan seperti perlindungan pembayaran pampasan penyakit kritikal kedalam plan ini.
HARGA PLAN MEDICAL CARD KELUARGA TAKAFUL + TAKAFUL HAYAT – sila click disini
Sebelum anda memilih perlindungan medical card takaful untuk anda atau keluarga anda, harap anda dapat berikan saya satu peluang untuk menerangkan plan yang lengkap ini. Sila :
HUBUNGI SAYA :
  • AMIR BIN HAMZAH
  • TEL: 019 - 5555 393
  • EMAIL: amir.takafuladvisor@gmail.com
PADA SI SUAMI
Jika mampu, sediakanlah plan medical card takaful untuk keluarga sebagai perlindungan. Anggap ia sebagai sedekah pada isteri dan anak anak supaya lebih selesa ketika musibah kesihatan. Tanggungjawap dihuraikan di hadis dibawah:
HIMPUNAN HADITH HARIAN JAKIM
Kategori : AKIDAH Akhlak
Tajuk :
Hak tanggungjawab Dan Peranan Suami
Hadith :
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:”Sesiapa yang memberi nafkah kepada isterinya, anaknya dan ahli keluarganya, maka ia (iaitu nafkah) yang diberikan adalah sedekah.”
Riwayat Ibnu Majah
Huraian
1. Dalam institusi perkahwinan Allah S.W.T telah mengamanahkan tanggungjawab tertentu kepada suami dan isteri.
2. Pemberian nafkah oleh suami terhadap keluarga merupakan satu amanah yang mesti ditunaikan di mana nafkah tersebut merangkumi perbelanjaan makan minum, tempat tinggal, keselamatan dan perlindungan.
3. Pemberian nafkah adalah mengikut kemampuan seseorang.
4. Kaum wanita tidak diwajibkan bekerja mencari nafkah. namun Islam membenarkan mereka keluar bekerja demi membantu mengurangkan beban yang ditanggung oleh suami. Sumbangan isteri ini merupakan satu sedekah yang akan dibalas dengan ganjaran yang besar oleh Allah S.W.T.
Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Laman : http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith1.asp?keyID=429

Tiada ulasan:

Catat Ulasan